onsdag 5. mars 2014

Anders Jektvik - No Som Ailt E Bra


Hitraværingen Anders Jektvik har nylig kommet med sitt andre album etter at han slo igjennom med finaleplass i Norske Talenter for to år siden. "No Som Ailt E Bra" er et godt album med mange fine sanger og til tider underfundige tekster. Jektvik har ei malmrøst som kan bli vel mørk enkelte ganger, men stort sett går det bra synes jeg.

En sang jeg synes er morsom er "Rampa", om en spillekveld der Jektvik skulle åpne for Åge Aleksandersen. Her skal han ha vært så uheldig å velte ei colaflaske slik at det bl. a. kom cola på Åges nye gitarveske:


Dette er den eneste sangen fra skiva som er på YouTube. Synd, for jeg skulle gjerne ha presentert fine sanger som tittellåta, "Male Dagen", "Rosa Ellefaint" og "Likevæl Ei Bønn". I sin anmeldelse mener Adressa at Jektvik på seks min. lange "Male Dagen" framstår som "kjærlighetsbarnet til K.M. Myrland og Leonard Cohen - mystisk, mytisk, macho og monotont". Det er ei sammenligning jeg kan være med på, både hva Myrland og Cohen angår.

Så da er det bare å anbefale å ta turen innom Spotify eller Wimp eller å kjøpe plata, som jeg har gjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar