torsdag 3. november 2011

Hjerterknekt - "Lang Natts Ferd Mot Dag"



Jeg har skrevet om Hjerterknekt før i denne bloggen, men har kjøpt deres nyeste album "Lang Natts Ferd Mot Dag" i dag og sitter fjetra tilbake. Det er noe av det mest ærlige, mest såre, men også mest håpefulle jeg har opplevd på lenge.

Skilsmisse og tanker og følelser rundt det gjennomsyrer mange av sangene. Noen av de har et mye røffere uttrykk enn før, men det føles naturlig med det tekstmaterialet. Spennvidden i sjangere er større enn før, men som sagt, tekstmaterialet krever det. Men vi finner også sanger om en ny start i livet, en ny kvinne, om håp for framtida.

Albumet tar tak i meg med en eneste gang med "Hvor Er Du?" der også Maria Zimmermann bidrar nydelig på vokal. Livlig sang, men om det å stå alene etter bruddet. "En Ny Sjans" er om å komme seg videre, starte på nytt, en ny sjanse med en ny kvinne, også det en up-tempo som jeg ikke kan sitte stille til.

"Min Morgendag" er mer det gamle Hjerterknekt, om den nye kvinnen som gir han en ny morgendag. "Med Din Hånd I Min" spinner videre på denne nye sjansen, lys og optimistisk, også her med Maria Zimmermann som vokalmessig sparringspartner for Henning Klevmark. "Blod På Tann" er mer rocka, om det nye paret som på hver sin kant har kjempa sine kamper før de møtte hverandre. Flott rytme i denne sangen som i mange av sangene på dette albumet.

"Hele Veien Ned" er om bruddet, når henne du hadde tenkt å leve hele livet ditt med har bestemt seg og tar av seg ringen. Om et håpløst håp og fortvilt tolking av alle tegn på at det likevel skal gå bra. "Det Beste For Deg" er en sang om det å forsone seg med bruddet, innse at dette er det beste for henne, men at du likevel alltid vil være glad i henne. "Gi Meg Tegn" beskriver et uventa møte med exen, du ser henne noen sekunder og plutselig er du tilbake til tida før hun gikk. "Gi meg et tegn å ta med på veien, noe jeg kan tro på nå når du går din vei".

Så får vi "Kristina" med en tekst som bryter med temaene tidligere i albumet. Sangen er til ei jente/kvinne som vender tilbake til tomhet og fangenskap, "et liv som aldri lar deg være i fred". Midt i sangen blir den hardtslående både musikalsk og tekstmessig, for meg kjennes det helt naturlig. En tolkning av teksten er at dette er en rusmisbruker som har vært nykter en tid, men som vender tilbake til rusens mørke.

"Såra Soldat" er også rocka, men er igjen om den nye kvinnen som kommer inn i livet ditt når du ligger nede og trenger det som mest. Det er om å stå opp og slåss mot bitterhet og hat, for gjør du ikke det så går du under. Igjen en sang med en rytme i refrenget som virkelig tar meg.

"Våge Elske" er kanskje den mektigste sangen på albumet. En ballade med et, ja, mektig lydbilde. Uvant Hjerterknekt, men det står likevel så bra til sangens budskap, om at du må ut i lyset, du må våge og elske, våge og kjenne på de gode følelsene.

Til slutt den nydelige "Farger". Henning Klevmark beskriver hvordan sønnen spør om det var farger da han var barn og han gir gutten bildet av en fargerik barndom med blå himmel, grønne daler, grønne grener, vårbrune bekker. Denne samtalen er på sommersolverv, faren sier at det er årets lengste dag.

"Den lengste dagen, sa han var dagen dere ble skilt, den var lengre enn langfredag da Jesus hang på korset sitt
Sønn jeg har prøvd å vise deg et vakkert liv som er sant men av og til så var det det rå livet som vant
Han så på meg og forstod at det var farger da jeg var barn, jeg smilte da han tok handa mi og sa - jeg elsker deg far".

Dette er et album som tok tak i meg fra første strofe og beholdt taket til siste tone. Jeg sitter målløs tilbake. Det var ikke dette jeg venta meg. Men sjøl om Hjerterknekt her er innom flere sjangre enn før så føles det likevel som deres beste og mest gjennomførte album. Ved siden av Emmylou Harris' "Hard Bargain" er det dette albumet som har har gjort dypest inntrykk på meg i år. Er ikke dette en toppkandidat til Spellemann så aner ikke jeg!

Løp og kjøp folkens!

Her er eneste sangen som har kommet på YouTube, "Min Morgendag". Dvs. en konsertversjon av "Hele Veien Ned" er også der, men med dårligere lydkvalitet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar