mandag 22. april 2024

girl in red - I'M DOING IT AGAIN BABY!

Jeg var begeistra for girl in red's debutalbum i -21, og jeg kan likegodt avsløre at jeg har den begeistringa i behold etter å ha hørt en del på oppfølgeren, som kom for ti dager siden. Dagens moderne pop fenger meg ikke i særlig grad, ihvertfall ikke det som topper listene. Men Marie Ulven, aka. girl in red er i høyeste grad unntaket som bekrefter regelen, fordi det hun kommer med er organisk og spennende pop som jeg nyter å høre på. Her er ikke en eneste låt som jeg ikke kan like, bedre kan det ikke bli.

Livsbejaende I'm Back åpner ballet, en låt og video som oser av livsglede, samt det å si nei til all negativitet som måtte komme ens vei. En låt som vi trenger akkurat nå!

Igjen vises det en spennvidde i musikalsk uttrykk som jeg digger. Tittelsporet DOING IT AGAIN BABY er musikalsk sett røffere i kantene enn åpningssporet, men er likefullt en knallgod låt. Mye lyd, men det fungerer godt. Med et positivt budskap i teksten også her.

Too Much er kanskje den nydeligste låten på denne skiva, om frustrasjonene en kan oppleve i et forhold, og om usikkerheten som har begynt å bre seg inni en om dette er det rette å satse på. Jeg elsker alt ved denne låten, som f. eks. skiftene i toneart som jeg synes fungerer meget godt for å understreke de motstridende følelsene vi finner i teksten.

Den siste jeg tar med er New Love, som jeg vil kalle en god gammeldags popbanger. Den er litt retro i snittet og viser den lekenheten som preger girl in red, og som gjør at hennes pop er så interessant. Denne låten her gir meg bare gode vibrasjoner.

Ti låter er samla på snaue 28 minutter, noe som er et tegn i tiden, låter kan fint være korte (dvs. under tre minutter) og likevel være meget godt musikalsk håndverk. Det viser girl in red på denne skiva, det er vellyd fra start til slutt. Og et bevis på at sjøl vi som er i moden alder kan like en del av dagens pop. For de seks låtene jeg ikke har nevnt her er også de popmusikk fra øverste hylle.

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar