lørdag 5. februar 2022

MGP 2022 - Delfinale 4


 Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Jeg opplevde sist lørdag at min desiderte bunnplassering vant delfinalen for andre gang på rad. Jeg håper den "uflaksen" er oppbrukt nå når vi skal gi oss i kast med den siste delfinalen.

Jeg vet ikke hvilken duell som kommer først, så her må jeg bare sjanse.

Duell 1:

Maria Mohn - Fly

Dette er en låt som har vokst hos meg. Jeg har hele tida hatt den i Topp 10, men ikke på pallen. Nå er den der. Musikken er type urnorsk til tider, og det tror jeg vil gå hjem hos mange, også internasjonalt. Tekstmessig kan jeg virkelig relatere. Den er om kampen Marias sønn Johannes kjempet for livet mens han lå 2 mnd. på sykehus sist høst. 2 måneder der Maria ikke fikk se sønnen sin, det var faren som var hos han. Det gikk bra, han fikk den beinmargen han trengte fra sin 3 år gamle lillebror Jakob. Det kan jeg relatere til da jeg sjøl har to nå voksne barn som kjempet sine kamper på sykehus da de var barn. Og så kan jeg relatere rent personlig, om det å reise seg fra asken og fly ut og med det nå sine drømmer.

Min favoritt i denne delfinalen, og jeg tror også at dette er en låt som kan gjøre det sterkt i Torino. For Maria Mohn er en fjellstø vokalist.

Alexandra Joner - Hasta La Vista

Egentlig en standard latinolåt. Men en slik livat og humørfylt sang trenger vi nå i vinterkulda. Og en stund hadde jeg den på 4. plass med en 6-er. Nå som låten til Maria Mohn har vokst slik på meg har denne sunket litt, men ikke mye. Det er en type låt jeg er glad er med i MGP, spesielt nå som vi er i den kalde årstida. Og så trenger vi en så humørfylt låt etter to år med pandemi.

Karakter: 5.


Duell 2:

Kim Wigaard - La Melodia

Melodien er grei nok, og Kim Wigaard kan synge, det er det null tvil om. Men spesielt i "lalala"-refrenget blir dette lett parodisk, og jeg mister interessen for hele låten. Egentlig en 2-er låt, men Wigaard får et ekstra poeng for at han er en solid vokalist.

Karaker: 3. 

Sofie Fjellvang - Made of Glass

Den beste balladen i årets MGP synes jeg. Har aldri vært spesielt stor fan av Kjetil Mørland, så dette var en behagelig overraskelse. Min favoritt av MGP-låtene han har hatt en finger med i på låtskriversida. Låten blir rimelig mektig i andre halvdel, og er da strengt tatt ikke en ballade lenger. Men jeg liker den, og kunne gjerne tenkt meg den i finalen. Men Sofie vil ventelig få en sterk motstander i Maria Mohn i Guellduellen hvis hun vinner mot Kim Wigaard.

Karakter: 5.

 

Direktekvalifisert låt:

Subwoolfer - Give That Wolf A Banana

Den store snakkisen er jo hvem de to karene i Subwoolfer er. Noen er sikre på at det er Ylvisbrødrene, andre holder sterkt på Gaute Ormåsen og Ben Adams fra A1. Uansett er dette en morsom gimmick, og de har klart å skape mye liv rundt låten, Musikalsk synes jeg den er litt tynn, spesielt i refrenget som er stakkato og treigt på meg. Versene er noe bedre, sjøl om teksten ikke er all verden. Men slik hype det er rundt de er jeg rimelig sikker på at dette er årets MGP-vinner hvis de ikke roter seg helt bort live. Og jeg skal støtte de helhjerta i ESC jeg, sjøl om jeg synes låten bare er litt over middels. For de bringer humør med seg, og det trenger vi! De vil helt sikkert bli en snakkis i Torino, og vil nok få mange stemmer fra seerne. Juryene derimot er jeg redd for ikke vil se på dette med spesielt blide øyne.

Karakter: 4. 

Jeg tipper Maria Mohn og Sofie Fjellvang vinner sine delfinaler rimelig greit. Og jeg håper og tror at Maria Mohn vinner finalebilletten i den siste duellen.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar