fredag 21. september 2018

The Coral - Move Through the Dawn



Dere som følger bloggen min vil nok ha lagt merke til at det i sommer og høst har vært en del lange pauser. Årsaken er rett og slett at jeg jeg har vært nødt til å ta en timeout og ta vare på meg sjøl, jeg har slitt en del, og har måttet ha og skal ha framover profesjonell hjelp for å komme på rett kjøl igjen. Jeg er på vei, men må ta den tida jeg trenger.

I den sammenheng har musikk vært helt uvurdelig, både musikk fra tidligere år og ny musikk. I den siste kategorien befinner Merseysidebandet The Coral seg. En venn ga meg link til deres låt Reaching Out For A Friend her om dagen, og jeg ble solgt tvert. For en humørpille av dimensjoner, jeg sang med omtrent fra første lytt, og så er det også en meget meningsfull tekst:


Denne vil uten tvil figurere på min liste over årets låter ved slutten av 2018. Låten er fra The Corals nye album av året, "Move Through the Dawn" og jeg har satt meg ned og hørt på hele skiva og liker det jeg hører. Men først litt historikk, for dette er ingen nykommere. The Coral ble danna i 1998 og har vært stort sett vært akrive siden med unntak av en pause fra 2011 til 2016. Bandet består nå av James Skelly, Paul Duffy, Nick Power, Ian Skelly og Paul Molloy som har erstatta Lee Southall. Bill Ryder-Jones, som var med og grunnlegge bandet er ute.

For meg er dette livsbejaende britpop, det er melodisk og det er iørefallende låter. På Wikipedia blir deres musikk beskrevet som en hybrid av pshychedelia, Motown, Merseybeat, dub reaggae og Spaghetti Western soundtracks! Okke som hva en vil kalle det så er det likefullt musikk som faller i smak hos meg. Her er åpningssporet Eyes Like Pearls:


Eyes of the Moon viser The Coral fra en litt enklere side men med spennende musikalske overraskelser:


Ved første lytt av skiva følte jeg at det var litt lite musikalsk variasjon over låtene, men det var et galt førsteinntrykk. For når jeg ga albumet flere sjanser skjønte jeg at The Coral absolutt kan variere sitt musikalske uttrykk, og det gjør dette til ei spennende skive. Et eksempel på det er rockeren Sweet Release:



I Love or Solution viser bandet igjen at de har en fin bredde i musikken og det er også en tekst til ettertanke. Mange har vel følt at de har vært i et forhold fordi det er en grei praktisk løsning snarere enn at det er den store kjærligheten, eller at forholdet har glidd over fra den store kjærligheten til å bli en grei praktisk løsning. En låt som jeg strevde litt med til å begynne med, men som har vokst hos meg:


11 låter er det funnet plass til på dette albumet og Reaching Out For A Friend er sjølsagt gromlåten for meg. Men The Coral har fylt skiva med såpass mange gode og varierte låter at dette er blitt et meget hyggelig bekjentskap.

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar