onsdag 5. september 2018

Aaron Lee Tasjan - Karma For Cheap



Sjøl om Aaron Lee Tasjan også tilhører New West Records så må jeg takke min sjef på jobb som var den første som anbefalte han og hans musikk til meg. Derfor har jeg lenge sett fram til Tasjans 3. fullengder som kom sist fredag 31. august. Jeg har hørt på albumet jevnlig siden da og jeg er begeistra.

Tasjan er oppvokst i Ohio og har noe å slekte på da begge hans foreldre er amatørmusikere. Sønnen har altså tatt det litt lenger og er nå musiker og produsent på heltid. Etter flere EP-er ga han ut sin albumdebut "In the Blazes" i 2015 og året etter kom "Silver Tears".

Her på "Karma For Cheap" leverer Tasjan rock som ligger rett i min gate. Han varierer sitt musikalske uttrykk og hver låt er derfor interessant, du sitter i spenning og venter på hva som nå kommer. Dette er noe Tasjan behersker meget bra og jeg føler at dette er ei skive som står støtt som et helhetlig produkt. Åpningssporet If Not Now When slår an tonen:


The Truth Is So Hard to Believe utmerker seg med meget fett og tett gitarspill, det er nesten så det bikker over i litt for mye av det gode. På The Rest Is Yet To Come viser Tasjan sin evne til variasjon, og her er det uventa instrumentering som fungerer meget bra og som hever låten til et melodiøst høydepunkt:



Jeg setter også pris på Tasjan som tekstforfatter på denne skiva. Han har et budskap som han vil nå ut med, og han vil gi lytteren håp om at sjøl om vi lever i en hard verden så er det håp. Og det viser han også i Set You Free, her i en liveversjon med band:


Midt oppe i ni drivende gode rockelåter serverer Tasjan oss også for en neddempa og akustisk perle i Dream Dreamer. Dette er virkelig vart og nært framført, og med en drømmende engleaktig vokal:


Men dette er ei skive med mange perler, som Heart Slows Down, End of the Day, Strange Shadows (som har en tøtsj av 60-tall over seg), Crawling At Your Feet, der det også er litt uventa instrumentering og avslutningssporet Songbird som har et herlig driv og vakker koring.

I mine ører er dette et utsøkt album som er blitt et av årets høydepunkter for mine ører etterhvert som jeg har hørt på det. Jeg håper virkelig at Aaron Lee Tasjan også tar flyet over Atlanteren og beærer oss nordboere med noen konserter som jeg er sikker på vil bli rimelig heftige.

Karakter: 6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar