onsdag 28. mars 2018

Ashley Campbell - The Lonely One



Ashley Campbell er countrylegenden Glen Campbells yngste barn og et halvt år etter farens død av Alzheimer ifjor er hun ute med sitt debutalbum. Hun tar altså over stafettpinnen fra sin far og jeg synes hun gjør det på en bra måte. Dette er moderne country, men uten å være pålessa og framstår derfor som mer ekte enn mye av det som topper countrylistene. Etter at hennes plateselskap innstilte driften før utgivelsen har hun gitt ut skiva på eget selskap. Så vi kan trygt kalle henne en indieartist.

Åpningssporet "A New Year" bærer bud om en artist som ser for seg en ny start i livet:


Det er 13 låter på skiva, og det synes jeg er bra, for da blir jeg godt kjent med Campbell som artist og jeg får en følelse av hvor hun ligger i sitt musikalske uttrykk. Det er et par låter her som ikke helt er min gate, som "Cry", men på den andre siden så er det en del fengende og gode låter som får meg til å smile og nynne med. I "Better Boyfriend" forteller hun en partner at hvis hun hadde vært gutt og ei jentes kjæreste så hadde hun vært en bedre kjæreste, eller boyfriend, enn han. Bl. a. i forhold til det å ikke tekste sine vakre exer....... Her en akustisk versjon med fele:


Her er vakre "I Wish I Wanted To" med sin fadder Carl Jackson og Rhonda Vincent:


Jeg synes at Ashley Campbell har en behagelig stemme og musikken får meg til å slappe av og stresse ned. Det er tydelig at hun har lært en del av sin berømte far, men at hun samtidig er en sterk artist som trygt står på egne bein. Det er ikke lett å skulle leve opp til en arv som hun har, men det verken ser eller høres ut som at hun lar det tynge henne. Her er tittelsporet, fra Country to Countrykonserten i O2 Arena i London tidligere denne måneden:


Campbell har vært med å skrive alle låtene sjøl og det er også en fin instrumental der hun duellerer godt med nevnte Carl Jackson, med den morsomme tittelen "Carl & Ashley's Breakdown".

Til slutt poster jeg avslutningssporet "Nothing Day", der hun henspeiler på å røykt en joint med Willie Nelsons sønn, ikke sikkert det er sant, men en fin stikker til Toby Keiths låt der han innrømte å ha røykt weed med Mr. Nelson himself.


De fleste videoene jeg har posta her er nedstrippa musikalsk i forhold til på albumet, men jeg håper likevel at dere har fått et bra inntrykk av debutskiva til Ashley Campbell.

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar