søndag 21. januar 2018

First Aid Kit - "Ruins"

 
Nytt album med First Aid Kit er alltid en begivenhet. Søstrene Klara og Johanna Söderberg har truffet en nerve hos mange med sin klangfulle og sødmefylte musikk inspirert av bl. a. folk og country. Sine store inspirasjonskilder viste de oss med megahiten "Emmylou" fra debutalbumet "The Lions Roar" i 202, med en sterk video fra Gram Parsons' minnelund i Joshua Tree, California.

"Ruins" både gleder og skuffer meg litegrann. Gleder meg fordi det fortsatt er musikk med mye følelser og nydelige harmonier. Skuffer meg fordi det er et par låter som blir vel anonyme..

Aller best på dette albumet liker jeg "Postcard" som er albumets største flørt med countryen. Fengende, melodiøs og usigelig vakker:


Dette er låt 4, og det er første halvdel at jeg synes er sterkest. Og på "It's a Shame" får vi First Aid Kit på sitt beste. Her en meget godt laga video som virkelig understreker teksten:


"Fireworks" er også nydelig, jeg får litt retrofølelse av denne. Men så henter da også Klara og Johanna sin inspirasjon fra artister som var på topp før de ble født. De har tatt det beste fra 60- og 70-tallet inn sin musikk av i dag, og det fungerer ofte meget bra:


Så har vi et par sanger som blir vel anonyme for meg, "To Live a Life" og "My Wild Sweet Love".Så tar det seg opp med "Distant Stars" og tittelsporet "Ruins". 



 "Hem or Her Dress" er en en annen låt som jeg vil trekke fram, en perle som avslutter med et nydelig barnekor.

I det store og det hele er dette et meget bra album, ingen tvil om det. Jeg vil ikke kritisere for mye at det er et par låter som jeg synes er anonyme, men det gjør at albumet ikke føles som en innertier, som det må være for å få toppkarakteren.

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar