mandag 11. april 2016

Eurovision 2016 - 1. semifinale - Del 1



Nederlands artist Dowe Bob. Foto: ukjent.


Tidligere om årene har jeg kun dyrka Eurovisioninteressa rundt den norske finalen og så i mai, de par siste ukene før ESC-uka og sjølve uka og så har jeg latt ESC være ESC når rulleteksten har gått etter finalen. Så ikke i år. Jeg har blitt aktiv på forumet på escnorge.net og har dermed fått anledninga til å bli kjent med andre som liker Eurovision på forumet. Så i år skal jeg gå mer systematisk til verks med min bedømming av låtene, det blir fem akter der de seks forhåndskvalifiserte kommer til slutt.

Så i dag blir det 1. del av semifinale 1, den semien som av mange regnes som den sterkeste og den tøffeste å kvalifisere seg fra til tross for et bidrag mindre enn i semifinale 2. Så da er det bare å skride til verket:

1. Finland: "Sing It Away" - Sandhja. Låtskrivere: Heikki Korhonen, Markus Savijoki, Milos Rosas, Petri Matara og Sandhja Kuivanen.


Fengende nok, men for meg blir det en gjennomsittlig poplåt som går inn det ene øret og ut det andre. Ikke en låt som framhever seg på noen måte, og jeg tror finnene skal få problemer med å komme seg til finalen.

Terningkast: 3

2. Hellas: "Utopian Land" - Argo. Låtskriver: Vladimiros Sofianidis.



Jeg liker det etniske ved denne sangen og jeg liker veldig godt refrenget. Det er nynnbart og det sitter. Rappen på gresk trekker noe ned, men det er hovedsakelig fordi jeg da ikke forstår budskapet der. Men dette er slett ikke verst og Hellas som alltid har gått videre til finalen kan fort gjøre det med denne også.

Terningkast: 4.

3. Moldova: "Falling Stars" - Lidia Isac. Låtskrivere: Gabriel Alares, Sebastian Lestapier, Ellen Berg og Leonid Gutkin. 


En poplåt som virkelig går inn det ene øret og ut det andre. Jeg synes ikke denne gir meg noe ekstra, den skiller seg ikke ut og er som dusinvare å regne. Jeg tror ikke på avansement for Moldova i år.

Terningkast: 2

4.  Ungarn - "Pioneer" - Freddie. Låtskrivere: Zé Szabó og Borbála Csarnai.



Nå heves kvaliteten flere hakk! Ungarn og Freddie kommer med en låt med en blanding av R & B, pop og rock. Freddie har ei glimrende, hes stemme som blir kraftfull i refrenget. Og et refreng med et kor som gir gåsehudtendenser. Det hele er suggererende på en vanvittig god måte! Ungarn bør ikke ha problemer med å komme til finale med denne, og de kan ende høyt.

Terningkast: 5.

5. Kroatia - "Lighthouse" - Nina Kraljic. Låtskrivere: Andreas Grass og Nikola Paryla.


Dette er en sang som har vokst på meg etter første lytt, da jeg syntes at den var rimelig gjennomsnittlig. Men det er en del vakre elementer her. Nina Kraljic har ei meget bra stemme og det er et kor i bakgrunnen som hever låta. Jeg får også en litt etnisk følelse av musikken, og dette er en sang som er godt over midten på bettinglistene for tida. Er da i favorittsjiktet til å avansere.

Terningkast: 4.

6. Nederland - "Slow Down" - Douwe Bob. Låtskrivere: Douwe Bob, Matthijs van Duijvenbode, Jan Peter Hoekstra og Jeroen Overman.



Nederland prøver her å ta opp suksessformelen fra 2014 da The Common Linnets endte på en meget populær 2. plass med den sobre countryballaden "Calm After the Storm". En sang som først ble kritisert i hjemlandet, men der stemninga snudde og den seilte på en medgangsbølge som nesten ga de seieren.
Jeg håper det kan skje igjen, for dette er musikk som jeg elsker: Singer/songwriter i folk/countrystil. Jeg har refrenget på hjernen og der har vi vel det eneste som kan være kritikkverdig, at det kanskje blir vel repeterende. Sylskarp konkurranse om å gå videre i denne semien, men jeg håper inderlig at Douwe Bob klarer biffen og at Europa er klar for en ny sang med countrypreg fra Nederland. Jeg har ihvertfall denne som min største favoritt i år. Douwe Bob sier at han reiser til Stockholm for å vinne, og skulle det skje vil ihvertfall jeg juble!

Terningkast: 6.

7. Armenia - "LoveWave" - Iveta Mukuchyan. Låtskrivere: Livit Navarsardyan, Levon Navarsardyan, Iveta Mukuchyan og Stephanie Crutchfield.



Lovende begynnelse, men etter 38 sekunder begynner en fæl 10-sekunds sekvens som minner om et fly som tar av og etter det blir det lite som gir meg noe. Bra stemme på Iveta, men det er også det eneste. Men det er mange som liker denne og ikke umulig at den derfor går videre. Men den går altså ikke hjem hos meg.

Terningkast: 2.

8. San Marino - Serhat - "I Didn't Know". Låtskrivere: Ahmet Serhat Hacipasalioglu, Olcayto Ahmet Tugsuz og Naktarios Tyrakis.



Her har vi låten som er blitt latterliggjort og framstilt som årets kalkun. Opprinnelig en rolig og i mine ører en fin sak i beste Cohenstil. Jeg likte den umiddelbart, og fikk mistanke om at det var videoen der Serhat framstod som rimelig slesk som gjorde utslaget for folk flest. Ihvertfall fikk de kalde føtter i miniputtstaten og endra sangen til en mer discolignende sak. Mulig de burde holdt hodet kaldt, men denne her er likefullt ikke så gæærn at jeg går ned på karakteren. Kanskje også taktisk lurt av San Marino å stille med en tyrkisk artist. Tyrkia har jo trukket seg ut av ESC og her har kanskje den store tyrkiske kontingenten i mange europeiske land fått sin sang å stemme på. Men synd da for San Marino at Tyskland ikke stemmer i denne semifinalen. Går med den aller største sannsynlighet ikke videre pga. all den negative forhåndsomtalen, men likevel:

Terningkast: 5. 

9. Russland - "You AreThe Only One" - Sergey Lazarev. Låtskrivere: Dimitris Kontopulos, Philip Kirkorov, John Ballard, Ralph Charlie.



Fra det klart minste deltakerlandet til det klart største. Og også på hver sin ende av favorittskalaen. Sergey Lazarev er megastjerne i Russland og denne topper mange bettinglister. Jeg synes det er en bra poplåt og det er ingen tvil om at Lazarev er i en helt annen divisjon enn Dima Bilan som ga Russland deres hittil eneste seier i 2008. Sangen er fengende og jeg forstår favorittstemplet. Men for meg blir dette vel kalkulert fra russernes side, jeg får de samme vibbene som jeg fikk til "Heroes" og Måns Zelmerlöv ifjor. Den vant som kjent og denne her kan meget vel gjøre det samme i år. Bedre enn "Heroes", men det kalkulerte med den og det at jeg savner sjel og ekthet gjør at karakteren trekkes noe ned hos meg. Sceneshowet blir nok spektaluært, det kan russerne. Og det bør nevnes at en av låtskriverne, Dimitris Kontopulos vet hva som må til for å vinne ESC, han stod bak Hellas' ene seier "My Only One" med Helena Paparizou i 2005. Altså med en tittel ikke ulik denne.

Terningkast: 4.

1 kommentar:

  1. [b]Finland[/b] - mellanmjølk og et Spania-light bidrag. Ofte tippet et godt stykke ned på nedre halvdel og ligger heller ikke bra an hos betting-selskaper. Blir nok ikke semi-finale dette nei. [b]Terningkast 2[/b]

    [b]Hellas[/b] - dette blir tre minutter med kaos og ulyd i mitt øre, og jeg bruker tradisjonelt sett å være svak for etno-bidrag. Rapping i Eurovisjon er dødsynd og straffes deretter. Levnes ingen sjanser på internett og få hos betting-selskaper. Ryker også ut. [b]Terningkast 2[/b]

    [b]Moldova[/b] - fryktelig svak start på denne semien, noe som har blitt behørig kommentert av ekspertene på wiwibloggs. Dårlig eurovisjonpop på forutsigbart dårlig engelsk, sunget av noen som har omtrent like mye sjarm som årsgammel hundelort og stemmeprakten til en hås and. Ligger konstant blant de 5-6 dårligste på rangeringer og levnes ingen sjanser noe sted. [b]Terningkast 1[/b]

    [b]Ungarn[/b] - største spørsmålstegnet her er hvordan denne låta skal passe inn i festen vi kaller Eurovisjonen. God stemme, grei låt. Er konstant høyt oppe på rangeringer og også blant favorittene hos mange bookies. Ikke min type Eurovisjonsmusikk dog. [b]Terningkast 4[/b]

    [b]Kroatia[/b] - nok en favoritt for mange der ute på interwebben. Jeg takler ikke stemmen, denne særpreg og syng som Sia eller hun i Cranberries-bølgen er noe jeg hater intenst. Ligger konstant på topp 10 og er også en av outsiderne hos bookmakerne. Personlig liker jeg ikke låta, som blir til støy i mitt øre. [b]Terningkast 3[/b]

    [b]Nederland[/b] - hvor mange ganger har vi egentlig kranglet om Nederland sine bidrag KnutO? Begynner å bli en dårlig vane for oss to dette. Låten engasjerer meg omtrent like mye som svensk 3.divisjon avdeling Norrbotten. Repeterende singer/songwriter, noe som i seg selv høres ut som en selvmotsigelse. Ligger stort sett mellom 25-30.plass på nettet, noe som jeg nok tror er forholdsvis realistisk. I denne semien kan det fort bety at de ryker akkurat på målstreken, får håpe for din del jeg tar veldig feil :) [b]Terningkast 3[/b]

    [b]Armenia[/b] - billig og effektiv støy, omtrent som vanlig fra den kanten av Europa, og som vanlig akkurat nok til ny finale. Ligger stort sett i skiktet 15-20 plass på listene der ute på interwebben. [b]Terningkast 3[/b]

    [b]San Marino[/b] - nederst på 95% av alle listene jeg har sett, og jeg er helt enig. Tro meg, for første gang prøver jeg å ikke være uenig med deg, men dette er bare et makkverk fra ende til annen, jeg finner ingenting som kan redde denne. All verdens tyrkere rundt omkring i Europa kan ikke redde dette. Hadde jeg vært dem hadde jeg startet en underskriftskampanje mot at Serhat noensinne får lov til å komme tilbake til Tyrkia. [b]Terningkast: 1[/b]

    [b]Russland[/b] - tvers igjennom effektivt dette her. Jeg er programforpliktet til å ha dette da det 1: er russisk biddrag 2: er en schlager 3: er leiesoldatbidrag. Dessverre får jeg den ikke av hjernen min, og det gjelder nok store deler av Europa. Begynner å forstå sjelesmerten til mange i Europa i fjor når Glatte Måns vant med sitt sjelsløse bidrag. [b]Terningkast 5[/b]

    SvarSlett