tirsdag 7. august 2018

Cicada Rhythm - Everywhere I Go



Jeg har tydeligvis havna på mailinglista til det amerikanske plateselskapet New West Records, og av og til så finner jeg gull der. Som med folkduoen Cicada Rhythm fra Athens, Georgia, bestående av Andrea DeMarcus og Dave Kirslis, som nå er ute med sin andre fullengder, etter den sjøltitulerte debuten i -15. Det skal forresten sies at det på Cicanda Rhythms Facebookside er bilde av tre medlemmer, mens det er bare DeMarcus og Kirslis som står som medlemmer i presentasjonen.

Og det er et spennende og variert album DeMarcus og Kirslis serverer, der de flørter til tider uhemma med country og også med rock. De varierer også med hvem som har hovedvokal og Andrea DeMarcus utmerker seg med en særegen stemme som minner en del om Kate Bush.

America's Open Roads er et spenstig og fengende åpningsspor. Jeg elsker denne låten:


Shake Up er en sterk og mektig, litt rocka låt med gode harmonier.


Dream Alone er sammenligninga mellom DeMarcus og Kate Bush spesielt sterk. Igjen en låt som virkelig tar meg, og med lett gjenkjennelige islett av country. Og en låt som vitner om en samspilt duo som liker å utforske hverandres musikalitet:


Så må jeg få lov å trekke fram det nestsiste sporet av 12, Bare Minimum, som er like spenstig som åpningslåten:


Jeg nevnte at dette er et variert album, DeMarcus og Kirstis tør å eksperimentere med sitt musikalske uttrykk, noe vi bl. a. finner i Roses By My Side, en låt med et enklere lydbilde:


Det er også en del låter som går i en roligere takt, noe som også fungerer godt. Et par-tre låter tar meg kanskje ikke helt, men jevnt over lar jeg meg overbevise og behage av denne meget musikalske duoen. De beveger seg langt under den kommersielle radaren, men har sitt hengivne publikum på veien i USA, og de er en duo som det skal bli spennende å følge framover. Cicada Rhythm anbefales derfor sterkt!

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar