søndag 6. mai 2018

Eurovision Song Contest 2018 - De forhåndskvalifiserte



De italienske kartistene Fabrizio Moro (t.v.) og Ermal Meta. Foto: escdaily.com


I dag er åpningsseremonien og alle de 43 deltakerlandenes artister skal motta fansens hyllest på The Blue Carpet, blått fordi Portugal i dette arrangementet fokuserer på havet og havets farge. De 5 store pluss arrangørlandet har sine siste prøver i dag, så er det fullt alvor med generalprøve for semifinale 1 i morgen kveld, den fagjuryene skal gi sine stemmer utifra.

Men nå altså, de seks bidragene som går direkte til finalen. Portugal fordi de arrangerer, de fem andre fordi de er de landene som bidrar mest til EBU og dermed til Eurovision.

1. Portugal - Cláudia Pascoal - O Jardim


Portugal fortsetter i det sporet som ga de deres første seier ifjor. Og det er noen plusser her, som at de fortsatt synger på eget språk, det føles ekte, det føles nært og Claudia har en superb innlevelse. Men det berører meg ikke, og denne sangen blir fort uinteressant. Likevel blir nok denne en juryfavoritt i finalen.

Karakter: 3 (37)

 2. Tyskland - Michael Schulte - You Let Me Walk Alone


Jeg skjønner hvorfor mange er glade i denne. Michael Schulte synger en inderlig sang til sin far, som han mista da han var 13. Det lyser av han at denne betyr noe helt ekstra for han. Og han skal ha for at han legger hele sin sjel i framførelsen. Likevel når det ikke helt fram til meg pga. musikken. Det blir for monotont dette og da hjelper det ikke at det er en inderlig tekst og ditto framførelse. Dessuten, med et år der stadig flere land leverer bidrag på sitt eget språk så tar tyskerne sin sang på engelsk. Jeg forstår ikke hvorfor et så stort land ikke har større tro på språket sitt.

Karakter: 3 (36)


3. Spania - Amaia og Alfred - Tu Canción


Jeg satt faktisk på Tenerife og så den spanske finalen, som var del av en større talentkonkurranse som Amaia til slutt vant. Da syntes jeg denne var altfor stillestående og sukkersøt. Men den har vokst for meg. Nå synes jeg det er en behagelig og passe søt sang. Etter hva jeg forstår så er Amaia og Alfred også kjærester i virkeligheten, og det gir sangen og sceneopptrdenen en ekstra nerve.

Karakter: 4 (19)


4. Storbritannia - SuRie - Storm


Ifjor slakta jeg britenes bidrag, hadde de helt sist og mente at hvis de fortsatte å sende slikt kunne de bare holde seg hjemme. De har tydeligvis skjønt poenget, for dette er noe helt anna. Typisk britisk, javel, men det er en helt annen kvalitet over årets bidrag. For det første så er SuRie en førsteklasses artist med en meget god stemme. For det andre så er dette et så fengende refreng at det sitter klistra i hodet mitt der det ruller og går flere ganger i løpet av dagen. Sangen ellers er også god, teksten inkludert, og jeg håper at britene får betalt med en god plassering når de nå sender noe som er bra. Når det er sagt så er jeg redd storpolitikken kan ødelegge, UK er nok ikke så populære i deler av Øst-Europa om dagen.......

Karakter: 5 (14)


5. Frankrike - Madame Monsieur - Mercy


Frankrike kommer med en nærmest uhørt vakker sang om Mercy, flyktningejenta som ble født på veien over havet. Denne treffer, både musikalsk og tekstmessig. Jeg kunne ha posta en video med en engelsk oversettelse av teksten, men videoen her er såpass sterk at jeg velger den. Dette var en sang som fagjuryene i Frankrike hadde et stykke ned på lista, det var folkets stemmer som sendte den til topps. Og det gir meg jo også litt tilbake troen på det gode i menneskene, når vanlige folk som stemte så i hopetall valgte denne låten som tekstmessig nok vil være utfordrende for en del krefter rundt om i Europa. Men det er ikke bare teksten, musikken er også usigelig vakker. Jeg kjøper denne pakka, og har ikke noe imot å se Frankrike som vinnere i år. Men som sagt, det er nok en del som dessverre vil ha seg frabedt låtens budskap.

Karakter: 6 (4)

6.  Italia - Ermal Mete og Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente


Det er flere tekster som gjør inntrykk i årets Eurovsion og som med Frankrike så kommer Italia med en San Removinner som gjør et dypt og uutslettelig inntrykk. Et klart budskap til verdens terrorister om at dere har ikke gjort meg noe, dere har ikke klart og vil ikke klare å ødelegge våre liv og de samfunn vi lever i. For ved hjelp av et barns smil så går vår verden og vår levemåte videre. Kombinert med aldeles nydelig musikk så blir dette utrolig sterkt. Det er mange ord i starten, Mete og Moro har mye på hjertet, men det kler sangen og etterhvert blir det ren gåsehud. Denne videoen er på 3:30, men jeg har hørt Eurovisionversjonen på 3:00 og ingenting av ektheten i sangen har gått tapt. Mete og Moro er hver seg store og etablerte artister i Italia, deres karrierer står og faller ikke med hvordan det går i Eurovision. Men jeg håper inderlig at de får en sterk plassering, det fortjener denne låten!

Karakter: 6 (3)

Sånn, da har jeg hatt alle 43 låter under lupen, og for å oppsummere, her er min rangering:


1. Ungarn 6
2. Nederland 6
3. Italia 6
4. Frankrike 6
5. Australia 5,5
6. Albania 5,5
7. Aserbajdsjan 5,5
8. Romania 5,5
9. Norge 5
10. Israel 5
11. Østerrike 5
12. Danmark 5
13. Bulgaria 5
14. Storbritannia 5
15. Sveits 4,5
16. Makedonia 4,5
17. Ukraina 4,5
18. Hviterussland 4,5
19. Spania 4
20. Sverige 4
21. Belgia 4
22. Litauen 4
23. San Marino 4
24. Finland 4
25. Russland 4
26. Moldova 4
27. Serbia 3,5
28. Hellas 3,5
29. Kroatia 3,5
30. Armenia 3,5
31. Kypros 3,5
32. Irland 3,5
33. Polen 3,5
34. Island 3,5
35. Malta 3
36. Tyskland 3
37. Portugal 3
38. Latvia 2,5
39. Montenegro 2,5
40. Georgia 2,5
41. Slovenia 2
42. Tsjekkia 1,5
43. Estland 1

Da gjenstår det bare å ønske alle HAPPY EUROVISION!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar