torsdag 6. juli 2017

Sam Outlaw - "Tenderheart"


Sam Morgan har valgt seg et artistnavn som forplikter, men Outlaw er faktisk familienavnet til hans mor. Den snart 35-årige (28. juli) karen som ble født i South Dakota, men som flytta med foreldrene til California som 10-åring hoppa av en lovende karriere i reklamebransjen da han runda 30 og satsa alt på et kort på musikken. Han kaller musikken sin "SoCal country", som henspeiler på at han spiller countrystilen fra Sør-California, der vi bl. a. finner Bakersfieldsounden.

Hans debutalbum, "Angeleno" fra 2015 er et strålende album fra start til slutt og hadde glatt gått inn på min topp 3 for det året hadde jeg hatt den på radaren, produsert av ingen ringere enn Ry Cooder som sammen med sønnen Joachim også bidro musikalsk. I år har oppfølgeren "Tenderheart" kommet, og søndag 16. juli står han på scena på John Dee i Oslo. Eia var jeg der sier jeg bare..... Outlaw skriver alle sangene sjøl, bare så det er nevnt.

Plata begynner med fire rolige låter der Outlaws følsomme stemme virkelig kommer til sin rett. Åpningskuttet "Everyone's Looking For Home" utvikler seg til en mektig låt med blåsere duvende over resten av lydbildet. I det hele tatt så er Outlaws stemme den som av dagens artister ligger nærmest Gram Parsons fantastisk følsomme stemme, og musikalsk så er det også tydelig at Outlaw har henta inspirasjon fra den store mester.



Neste låt, "Bottomless Mimoasas" forsterker inntrykket av inspirasjon fra GP, og er en vakker låt med nydelige harmonier:


De to neste låtene er også vakre, ettertenksomme låter, "Bougainvilles, I Think" om en nabo han ble venn med , men som han nå ikke husker navnet på, og tittelåta "Tenderheart". Her er den live og merk den vakre teksten:


Så går tempoet opp i "Trouble" og vi får et lydbilde mer likt det som var på debutskiva:


En av de nydeligste sangene på skiva er "Two Broken Hearts" med en tekst som virkelig tar meg.


Det er 13 låter på skiva, de aller fleste av de er som sangene over gode historier fortalt til en vakker og ekte country som jeg elsker. Her er ikke all staffasjen som mainstreamcountryen fra Nashville gir oss. Country skal ose av ekthet, nærhet og varme og det mener jeg Sam Outlaw gir meg som lytter i fullt monn. Derfor er det trist at jeg ikke har mulighet til å oppleve han live på John Dee 16. juli. Dere som kan må ikke la anledninga gå fra dere!

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar