torsdag 5. april 2012

Lucinda Williams



Med min musikksmak er det jo nærmest en skandale at jeg ikke har latt meg sjøl bli eksponert for Lucinda Williams musikk. Men nå i forbindelse med opphørssalget på Ti-Ti har jeg kjøpt fire album med henne og la det være sagt med en gang: Jeg er hekta! Satt og hørte på hennes kommersielle gjennombruddsalbum fra 1988 på bussen til Molde i dag, "Car Wheels On A Gravel Road". Det er rett og slett et av de beste albumene jeg har hørt. Det er bare helt nydelig: Det er rock, det er blues, det er country og jeg vet ikke hva. Alt dette kobinert med stemmen Lucinda Williams som bærer sangene noe aldeles fantastisk.

Det er vanskelig å velge eksempler, for alle sangene er store:

"I Lost It"


Den intenst vakre "Greenville"


"Can't Let Go":


"Drunken Angel"


I 2001 kom "Essence", jeg har valgt ut tittelkuttet:

Jeg har også kjøpt "West" fra 2007 og det nyeste, "Blessed" fra 2011. Mye flott musikk der også, og nå må jeg se til å få tak i de andre albumene Lucinda Williams har gitt ut.

Les mer om henne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucinda_Williams

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar