søndag 20. november 2016

Album 2016: Mary Chapin Carpenter - "The Things That We Are Made Of"



Det var med stor glede at jeg oppdaga at Mary Chapin Carpenter var tilbake med nytt album i år. Hun er blitt 58 år og hadde kommersielt sett sin storhetstid i første halvdel av 90-tallet med fem Grammies og to Country Music Awards. Men det er en artist og låtskriver med integritet, som aldri går på akkord med seg sjøl og sitt kunstneriske ståsted.

Denne skiva er en del roligere enn før, men det gjør ikke noe. Carpenter har historier hun vil fortelle, historier hun vil at lytteren skal få med seg. Musikken blir på denne skiva et vakkert rammeverk for historiene. Harmoniene er nydelige og på en måte understreker de budskapet i låtene.

Det er om livet og de utfordringene livet gir dette handler om, om relasjonene mennesker imellom. Relasjoner som gåt i knas og hvordan en kan komme seg på fote igjen. Det er nært og det har sjel, noe som er veldig viktig for meg som lytter.

Her er "Map Of My Heart":


"Note on a Windshield" er en av de fineste historiefortellingene på skiva:


"88 Constellations" er også nydelig:


Og "Middle Ages" må også med, er jo der i livet sjøl :)


Dette er nydelig, det er vakkert, det er historier som fortelles med inderlighet og med respekt for lytteren. For meg er dette et av årets store høydepunkt på musikkfronten. Jeg håper virkelig at det kommer mer fra Mary Chapin Carpenter framover!

Mulig jeg er litt rundhåndet om dagen, men vakker musikk skal belønnes! Derfor: Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar