søndag 20. desember 2015

Musikkåret 2015: 4 - Marius Danielsen - "Legend of Valley Doom"




Coverbildet er henta fra mariusdanielsen.com/


Romsdalingen Marius Danielsen var helt ukjent for meg inntil Romsdals Budstikke skrev om han og hans rockeopera forleden. Og da han fikk en meget god anmeldelse (5 av 6) i SCREAM! Magazine skjønte jeg at dette var noe jeg måtte sjekke ut.

Danielsen forteller i et intervju i samme utgave av SCREAM! at han har jobbet med "Legend of Valley Doom" i ti år og at han har med seg 44 musikere og sangere på skiva, og det er ingen smågutter det er snakk om: Tim “Ripper Owens” (ex-Judas Priest), Timo Tolkki (ex-Stratovarius), Edu Falaschi (ex-Angra), Mark Boals (Dokken), Chris Caffery (Savatage), Ross the Boss (ex-Manowar), Mike LePond (Symphony X), Alex Holzwarth (Rhapsody of Fire) for å nevne noen. Lillebror Peter er også en bidragsyter. Og for å si det enkelt og greit: Dette er musikk som jeg liker! Det er power metal, det er et driv og et trøkk i musikken som gjør at du blir revet med. Det er ikke et dødt øyeblikk og at vi her har å gjøre med et låtskriver/komponisttalent av de sjeldne er jeg overbevist om.

Handlinga er henta rett ut av Fantasysjangeren, det er slag, det er krig, det er kamp for frihet. Jeg har ikke fått tak på hele handlinga ennå, men det kommer. Både som helhet og sang for sang så fungerer dette meget bra. Du skjønner dramatikken og spenninga sjøl om det bare er en låt du hører.

Danielen har et helt knippe av vokaliuster å ta av og de gjør alle en fremragende jobb i å holde oppe trøkk og driv i musikk og handling.

Først ut: Prophecy of the Warrior King:



Her er "Chamber of Wisdon", som etter det jeg kan se var 1. singel fra prosjektet:


Så, det 14 minutter lange hovedsporet. Med følgende vokalister: Artur Almeida, Marius Danielsen John Yelland (Disforia), Simon Byron (Sunset) og Alessio Garavello (Power Quest).


Til slutt: "Free as the Wind"


Og her er hele "Legend of Valley Doom":

 https://open.spotify.com/album/6lczAqGAZa0fkl1xO8cCEM

Det skal bli utrolig spennende å følge dette unike låtskriver/komponisttalentet framover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar