mandag 29. desember 2014

My Darling Clementine



Foto: ukjent


Etter tidenes slakt fra min side over til uforbeholden hyllest. Og nå gjør jeg et unntak fra regelen om at jeg bare omtaler fysiske CD-album jeg har i min samling. For på lillejulaften oppdaga jeg gjennom mitt medlemsskap i den nystarta sida Køntripraten (bli medlem!) på Facebook den engelske countryduoen My Darling Clementine, gjennom denne videoen:


My Darling Clementine består av ekteparet Michael Weston King og Lou Dalgleish fra Birmingham. Før de slo sine pjalter sammen også musikalsk for drøye tre år siden hadde de begge gode solokarrierer. Men sammen er de dynamitt, først med albumet "How Do You Plead?". Denne konstellasjonen fikk anmelderne til å tenke på berømte countryduetter som June Carter Cash/Johnny Cash, Tammy Wynette/George Jones og Dolly Parton/Kenny Rogers, og det med rette. Her er deres første hit fra debutalbumet, utrolig fengende "100,000 Words":


Tekstene er egentlig så erketypisk country som det kan bli, mest av alt om forhold som av forskjellige grunner går over styr. Men det er med en slik rytme, og det er så fengendende at jeg får helt gåsehud, jeg kan ikke anna enn å elske denne musikken. Her er "Going Back To Memphis":


De rolige sangene er det også følelse og pasjon i, som i "I Bought Some Roses":


Akustisk versjon av "Goodbye Week":



Så tilbake til fjorårets (2013) "The Reconsiliation?". Jeg har allerede spilt "No Heart In This Heartache", her er et solid spark til en av countryens største klassikere:


Denne er tilegna legenden George Jones, og det skal sies at forholdet George Jones/Tammy Wynette var countrymusikkens svar på Liz Taylor/Richard Burton:


Nydelige "King of the Carnival":


Til slutt, i disse juletider, "Miracle Mabel":


Disse to skivene skal jeg bestille, de har allerede høy rotasjon hos meg på Spotify og vil definitivt få det på iPoden også. Dette er så bra at jeg får rent gåsehud. Michael Weston King og Lou Dalgliesh leverer ei uslåelig pakke bestående av en dyp kjærlighet til musikken og tekstene de framfører som gir musikken en inderlighet jeg lar meg gladelig omfavne av. Jeg tror på de, dette er ekte country slik country skal lyde og jeg blir ikke lei.

Breim, Vinstra, Skjåk og Seljord: Se til å book My Darling Clementine til 2015, det er en ordre!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar