Margo Price ga meg en pangåpning på albumåret 2023, så derfor var det med store forventninger at jeg satte meg til å høre på det nye albumet til Måneskin. Italiensk musikk er for meg nesten ensbetydende med kvalitet, og når du vet at du har med en Sanremovinner å gjøre så blir forventningene deretter. Denne festivalen har i 70 år gitt Italia og verden mange uuttslettelige musikkopplevelser og låter, og de som tror at dette bare er en vanlig nasjonal utvelgelse til Eurovision tar grundig feil. Sanremo oppstod før Eurovision og bestod også i årene 1994 - 2010 da Italia kun deltok én gang i Eurovision. For når italienerne stemmer fram vinneren i Sanremo tenker de ikke Eurovision, de tenker kun på hva de liker og på hva som slår i Italia der og da. Dessuten er det frivillig for en Sanremovinner å delta i Eurovision. Bandet Stadio, som vant i 2016 sa nei, de prioriterte en allerede oppsatt turné.
Nok om det, Måneskin er blitt et globalt fenomen og ny musikk fra de mottas derfor med spenning. Og her slår de til med 17 låter og mulig kunne de ha kuttet et par låter. Men når det er sagt så er dette først og fremst spennende rock. Måneskin har på en måte skapt sin egen nisje i rocken, de våger å eksperimentere med sitt musikalske uttrykk, og de er originale ved at de på mange måter bringer rocken videre. Og de bringer rocken ut til nye lyttere.
OWN MY MIND starter det hele, en riffbasert låt der de eksperimenterer litt i forhold til dance og techno. Det er spennende, og det gir låten god flyt. Og så er den et godt eksempel på de gode basslinjene Victoria De Angelis gir oss. Hun har på mange måter åpnet ørene mine for bassen i rocken. Tidligere har den egentlig bare vært der uten at jeg har tenkt over den. Men med sitt eminente basspill har De Angelis lært meg å sette pris på bassen og lytte mer til den. Det gjør musikkopplevelsen dypere, og det er kjekt å oppleve at jeg som lytter kan lære noe nytt selv om jeg har elsket musikk i over 50 år.
GOSSIP er tekstmessig en oppsummering av bandets inntrykk etter å ha tilbragt en lengre periode i Los Angeles og sett det amerikanske samfunnet. Her har de også fått med seg Tom Morello fra Rage Against The Machine, og det er blitt en fengende og skikkelig kul låt.
På TIMEZONE er bandet i det følsomme hjørnet, i en tekst som handler om det å ha en tilværelse der en er mye borte fra familie og nære venner. Damiano David har en emosjonell stemme som får fram ektheten i savnet han synger om, jeg tror på han og han når inn til meg.
GASOLINE er en av mine største favoritter på skiva. Den åpner med en knatrende basslinje fra Victoria De Angelis som jeg ikke har hørt maken til, og som viser den originaliteten dette bandet besitter. Tekstmessig er det en anti-krigslåt, og det er liten tvil om hvilken statsleder de har i tankene her:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar