onsdag 13. november 2024

Atle Oen - Safe at Sea

Atle Oen er en kar med røtter både på Nordfjordeid og Øygarden som jeg oppdaga nå da han er ute med sitt tredje album. Litt usikker nå på hvor jeg fant han og plata kom ut 18. oktober, så den har vært på blokka mi en liten stund. Men jeg er skikkelig glad for at jeg ble oppmerksom på den, for dette er musikk helt etter mitt hjerte.

Det er stort sett fengende amerikanalåter der han på noen av de mer "nedpå" låtene har med en medvokalist i Hege Naustdal som gjør en  meget god jobb. Denne musikken løfter humøret mitt, noe som sårt trengs etter det elendige valgresultatet over dammen bl. a. Så når Oen åpner med en låt som Leave It By The Door blir det en oppkvikker.

Det jeg liker her utenom at det er fengende er det fyldige lydbildet, det er med på å gjøre låten til en meget god lytteropplevelse, og jeg blir spent og opprømt for hva som venter videre. Og ja, her er mye grom musikk, som When She's Around. Den går litt i samme leia, men jeg liker det.

En låt som kommer fram i hjernebarken når jeg hører på mange av låtene på dettt albumet er Linedancebølgen går med det trønderske dansebandet Holmsve, forøvrig en av de beste dansebandlåtene som er lagd her til lands. Det er rytmen i Oens musikk som minner meg om den, og det synes jeg er litt kult å legge merke til. Dessuten er ikke vokalisten i Holmsve så ulik Oen av utseende!

Jeg nevnte Hege Naustdal, hun er med på fire låter og jeg vil trekke fram et par av de. Trouble in Paradise er en stemningsfull låt der Oen og Naustdal utfyller hverandre på en fin måte som løfter låten.

That's Just Crazy er også en stemningsfull låt, og her er jeg så heldig og ha funnet en liveopptreden fra Nordfjordeid som ble lagt ut for under et døgn siden! Litt bakgrunnsstøy er det, men jeg synes likevel det er kjekt å legge ved dette liveopptaket:

Avslutter med Crash and Burn som også er en fengende godlåt, som det er mange av på dette albumet:

Dette er så bra laget at det er bare én ting som skiller denne skiva fra toppkarakter. og det er språket. Ofte bryr jeg meg ikke om norske artister velger engelsk, men her føler jeg at engelsken, til tross for at det er et språk jeg synes jeg behersker godt gjør at jeg ikke 100% klarer å leve meg inn i tekstene. Jeg får en følelse av at hadde låtene vært sunget på nynorsk/dialekt så hadde jeg kjent en enda større nærhet til de. For musikalsk sett er dette en innertier som jeg altså trengte i en traurig tid.

Karakter: 5,5/6.

mandag 11. november 2024

Devin Townsend - Power Nerd

Devin Townsend er en produktiv kar. Jeg omtalte han først for to år siden, og nå er han ute med nytt album. Ser fortsatt mer ut som en tørr byråkrat enn som en metalmusiker av stort format, for det er det han er. Og på en videosnutt jeg har sett på Spotifysida hans forklarer han at dette albumet er om sorg og tap og de forskjellige fasene i det som en sorg/tapsprosess er. Faktisk det andre albumet jeg omtaler i høst med det temaet, norske Birri har også gitt ut et knakende godt konseptalbum rundt sorg og tap.

Og da skjønner jeg hvorfor åpningssporet, som også er tittellåten er så brutalt som det faktisk er. Det er nærmest powermetal, og det var noe jeg egentlig ikke hadde venta fra Townsend. Men hvis du som metalmusiker skal beskrive den plutselige sorgen, den akutte følelsen av smerte og tap så passer jo den aggressive powermetalen aldeles utmerket. For da får du ut de sterke følelsene som den akutte sorgen er.


I en egen video på YouTube forklarer Townsend at PowerNerd er den typen som til vanlig ikke liker å sosialisere så mye, snakke i forsamlinger osv., men som likevel klarer det fordi en må. Og at en da viser superkrefter som egentlig bør hylles. Mulig jeg bomma litt i forståelsen der, men det var slik jeg oppfatta det.

Falling Apart er om fasen etter den akutte sorgopplevelsen, der tapet begynner å sige inn og du føler du holder på å bryte helt sammen. Der du kjemper for å holde følelsene dine under kontroll. Townsend beskriver gjennom musikken og teksten dette både på en mektig og storslagen måte og på en vár måte. Slikt er ikke lett å kombindere i én komposisjon, men det synes jeg Townsend makter til fulle her:

En komposisjon, for jeg føler at det er et mer korrekt ord enn låter her, som jeg virkelig har falt for er Gratitude. Om takknemligheten for at en tross alt er i live og for at en klarer å komme seg gjennom tøffe perioder i livet med liv og helse intakt. Og her blir jeg litt personlig, for min hovedkarakter Mona i min roman 11:59 - Jeg vil være i livet skrev en låt med samme navn for å beskrive sin takknemlighet for at hun hadde kommet seg gjennom flere kriser og fortsatt var et helt menneske.

Jeg har nevnt at det å mikse det váre med det harde er noe Townsend gjør nærmest til perfeksjon. Det kommer også godt fram i Ubelia, og det er en egenskap som gjør opplevelsen ekstra mektig. Her beskrives en tilstand der en er på vei til å finne fred ift til tapet en har gjennomgått, en begynner å forsone seg med det.

Townsend bruker ti spor for å beskrive de forskjellige stadiene i en sorgprosess. Men det er et ellevte spor, Ruby Quaker som nærmest tar pusten fra meg. For dette er noe så sjeldent som en metalkomposisjon som refrengmessig har satt seg fullstendig på hjernen i sin lovprisning av kaffe! Townsend beskriver det sjøl i en videosnutt at denne komposisjonen er et resultat av det å våkne om morgenen og vite at det store prosjektet du har jobba så lenge med nå er fullført. Og at du bare kan ta deg en kopp kaffe, kose deg med den og nyte at du er i mål. Og som Townsend nyter det, dette er faktisk en hysterisk deilig og morsom metalsak som jeg ikke visste at jeg trengte! At låten heter Ruby Quaker, som iflg. Wikipedia er en kuttorm eller pilemøll som finnes i Nord-Amerika og ikke Coffee skjønner jeg ikke. Men jeg lar være og filosofere over det og nyter istedet dette herlige infernoet!

Hva mer kan jeg si? Jo, at Devin Townsend som vanlig trakterer gitaren nærmest til perfeksjon, men med følelse. Det er en storslagen opplevelse  høre på dette albumet fra start til slutt. Jeg har ærlig talt ikke noe å åutsette.

Karakter: 6/6.

fredag 8. november 2024

Chuck Prophet - Wake The Dead

Jeg oppdaga Chuck Prophet i 2017 da han kom med albumet Bobby Fuller Died For Your Sinsmen var ikke oppmerksom på 2020-albumet The Land That Time Forgot. Nå i slutten av oktober kom han med ny fullengder, og den fikk jeg heldigvis på radaren. 

Tittellåten Wake The Dead åpner det hele og er en skikkelig kul låt.  Og fra første låt implementerer Prophet det vi kan kalle sydlandske rytmer i musikken sin. Det er fengende og det er en livsglede her som smitter over på meg. Så hvorfor ikke vekke opp de døde?

På ni av låtene har da Prophet også med seg bandet Qiensave fra Salinas, California,. som har sine røtter i meksikansk musikkultur. De er fullt tilstede på Betty's Song der Prophet igjen viser sitt solidariske sinnelag. If you ever are in trouble honey I'm in trouble too:

Det er mye musikalsk lekenhet på denne skiva, og det får vi også i Give the Boy a Kiss. En oppfordring om å gi kjæresten et kyss for å minne han om hva han kan miste hvis han ikke holder seg til sin kjære.

De fem første låtene her er alle innertiere, så også First Came the Thunder, som egentlig er en fin oppsummering av opp- og nedturene en opplever i et forhold. Torden, regn, sol, du får alt.


Men ikke et album fra Chuck Prophet uten at han viser sitt sosiale og politiske engasjement. Den låten som treffer sterkest tekstmessig er nemlig Sally Was a Cop. Det er om henne som har gått fra å være politi til soldat, men også om tretti døde mennesker i gatene og om barn som er tvunget til å grave sine fedres grav. Denne er det litt vondt å høre på, men absolutt en låt og en tekst som verden behøver.


Men det er sjølsagt flere andre låter her som jeg vil anbefale. In the Shadows (for Elon) er akkurat det tittelen antyder, et spark til Elon Musk som nettopp har hjulpet Trump tilbake til makten i USA. Og der Prophet også kommer inn på at det er visse personer som splitter verden. Og jeg regner med valgresultatet ikke begeistret den sosialt engasjerte Prophet. One Lie for Me, One for You er en neddempa liten perle mens Sugar into Water er en livat meksikansk-inspirert rocker der det også er vel verdt å få med seg teksten. Og så er det godt at Prophet avslutter med feelgood-låten It's a Good Day to Be Alive

Prophet er mye mer inspirert av meksikanske rytmer her enn på det forrige albumet jeg har omtalt med han. Men det går likevel hjem hos meg, for det er en rytme og en lekenhet her som jeg virkelig elsker. Og jeg er også glad for at han i enkelte av låtene fortsatt viser at han har evnen til å si fra om det han mener er feil i samfunnet og politikken som føres av enkelte. Noe vi sikkert vil se mye av de neste fire årene. For Trumps første presidentperiode førte til mye musikk med brodd mot han.

Karakter: 5,5/6.

mandag 4. november 2024

Beth Hart - You Still Got Me

Jeg kan takke mine barn for at jeg oppdaga Beth Hart. For de ga meg en CD med henne i julegave i sin tid, og siden har jeg vært fascinert av henne og den råe stemmen hennes. Hun har levert flere gode album opp gjennom årene, noen sammen med Joe Bonamassa, men dette hun har kommet med nå er kanskje det beste jeg har hørt av henne. Dette er hva jeg vil kalle et skikkelig Badass-album, og da tenker jeg både musikalsk/vokalt og tekstmessig på noen av låtene. 

Åpningslåten Savior With A Razor er hva jeg vil kalle skikkelig rå. Vokalt gir hun absolutt alt så det er en red fryd å høre og musikalsk har hun med seg Slash som sjølsagt bestalter gitaren på en aldeles ypperlig måte. Dette er Beth Hart på sitt aller beste der hun presser stemmen til det ytterste. Låten er en av de mest intense jeg har hørt på en stund:, og hårene mine reiser seg over denne enorme vokalprestasjonen.

Never Underestimate A Gal er en leken og herlig swingjazzlåt, og som en skjønner er det om en verdensvant kar som tror at han kan tvinne enhver kvinne rundt lillefingeren ...

Så viser Beth Hart sin beundring for Johnny Cash i Wanna Be Big Bad Johnny Cash. Dette er også en herlig leken låt som også ligger nært opp til "The Man in Black" rent musikalsk. 


På flere av låtene står Beth Hart opp for kvinner som i utgangspunktet kan tolkes som underlegne. På Little Heartbreak Girl er hennes budskap til kvinner som er i slike situasjoner at de klarer seg fint alene, og at de ikke trenger noen mann ved sin side for å erobre verden. Og igjen overbeviser Hart med sin vokal:


Tittellåten Still Got Me er en rå kjærlighetssang, og en av de mest intense sådanne som jeg har hørt på lang tid. En varm og sterk hyllest til Harts ektemann Scott Guetzkow, som også er hennes Road Manager. Det er få kjærlighetslåter som er så overbevisende som denne, noe også videoen understreker.


Jeg vil dernest trekke fram Wonderful World, som også er en nydelig kjærlighetslåt. Mer nedpå og sart enn tittellåten, men likevel sterk og overbevisende. Mens Don't Call The Police er en sterk låt om svarte som blir utsatt for overgrep men som ikke blir tatt på alvor av de som skal beskytte oss, politiet. Don't call the police if you want to live another day er en setning som taler sitt tydelige språk. Pimp Like That er historien om en hensynsløs hallik, mens avslutningssporet Machine Gun Vibrato er en sugende låt der Harts hviskende vokal bringer en helt egen mystikk inn i den.

I det hele tatt er det kun den mest nedstrippa låten, Drunk On Valentine som ikke går helt hjem hos meg. Den blir litt for jazzete og stillestående. Men ellers er dette et fenomenalt album der Beth Hart på flere av låtene er helt herlig bad ass!

Karakter: 5,5/6.